Kolory lata

 Dzień dobry,

witam Was,

zaczynamy bo już czas,

jestem ja, jesteś ty,

razem to jesteśmy MY.

 

 

 

Witajcie Kochani!

Pamiętacie, jaka pora roku zbliża się do nas wielkimi krokami? Tak, to lato. Jest to najbardziej kolorowa pora roku,dlatego też przyjrzymy się dziś dokładniej kolorom. Już wczoraj mieliście okazję się z nimi zapoznać podczas rozmowy o tęczy.

Czy można namalować tęczę przy użyciu jedynie trzech kolorów: żółtego, niebieskiego i czerwonego? Myślę, że pod koniec dzisiejszych zajęć będziecie znali odpowiedź na to pytanie.

Zaczniemy od Bajki A. Czylok pt.: „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”
Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak jak król, płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.
Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki.

Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Sprawdźmy, czy uważnie słuchaliście bajki. Znacie odpowiedzi na poniższe pytania?

O jakiej dolinie była mowa w bajce? Czy ludzie w białej krainie byli szczęśliwi? Do kogo udał się król Białej Krainy po pomoc? Jakie 3 barwy otrzymał król od czarnoksiężnika Kolorucha? Co pomalowała farba żółta, co czerwona, a co niebieska? Czy po użyciu 3 podstawowych kolorów ludzie w Białej Krainie byli szczęśliwi? Dlaczego nie? Co się stało gdy król przez przypadek rozlał farby? Jaki kolor powstał z połączenia farby niebieskiej i żółtej? Jaki kolor powstał z połączenia farby niebieskiej i czerwonej? Jaki kolor powstał z połączenia farby żółtej i czerwonej? Jaki kolor powstał z połączenia farby niebieskiej, czerwonej i żółtej? Jak wyglądała teraz Biała Kraina?

 

Pamiętajcie barwy ŻÓŁTA, CZERWONA I NIEBIESKA TO BARWY PODSTAWOWE z ich połączenia powstają inne kolory: ZIELONY, FIOLETOWY I POMARAŃCZOWY.

Spójrzcie na obrazki poniżej, które pokazują jakie barwy mogą powstać przy użyciu 3 podstawowych.

 

Czas na praktykę! Będziemy mieszać kolory. Przygotujcie: trzy przezroczyste naczynia z wodą (jeżeli nie macie mogą to być kubki, szklanki lub kubeczki jednorazowe), pędzelek, żółtą, niebieską i czerwoną farbę. W pierwszym naczyniu rozpuście żółtą farbkę, a następnie dodajcie do niej czerwoną. Jaki kolor powstał? Do kolejnych naczyń dodajcie żółty i niebieski oraz czerwony i niebieski. Jakie barwy otrzymaliście?

Instrukcję przebiegu doświadczenia możecie obejrzeć na filmiku (jeżeli chcecie się dłużej pobawić przygotujcie więcej naczyń i białą farbę)

https://www.youtube.com/watch?v=P_lMR5cceBk

 

Czy już znacie odpowiedź na pytanie „Czy można namalować tęcze przy użyciu 3 podstawowych kolorów?” Pewnie, że tak wystarczy tylko je odpowiednio zmieszać.

 

Czas na zabawę muzyczno-ruchową „Dotknij koloru”. Poproście rodzica, aby włączył Wam piosenkę „Bezpieczne wakacjehttps://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Tańczcie swobodnie w rytm muzyki. Kiedy Wasza mama albo tata zatrzymają muzykę i wymienią dowolny kolor, Waszym zadaniem będzie jak najszybsze dotknięcie przedmiotu we wskazanej barwie.

 

Sprawdźmy, czy potraficie rozpoznawać kolory. Zapraszam na grę interaktywną „Jaki to kolor?”.

https://view.genial.ly/5ee7b8040a350e0d8fe9168f/learning-experience-challenges-jaki-to-kolor

 

Jeżeli nadal macie ochotę na zabawę plastyczną z kolorami to mam dla Was 2 czarodziejskie propozycje. 

Próbowaliście kiedyś stworzyć tęczę z wykorzystaniem: ręcznika papierowego, flamastrów i dwóch szklanek z wodą? Macie okazję zrobić to właśnie dziś. Na kawałku ręcznika namalujcie z obu jego stron kolory znajdujące się na tęczy, zaczynając od fioletu a kończąc na czerwieni (tak, jak na zdjęciu poniżej). Przeciwległe brzegi ręcznika połóżcie do dwóch szklanek z wodą. Co widzicie? To chyba magia…

  

 

 

Przyszła pora na kolorową pracę plastyczną. Ponownie potrzebujemy: ręcznika papierowego, flamastrów i wody w spryskiwaczu. Wystarczy, że będziecie malować flamastrami po wzorach wytłoczonych na ręczniku, a następnie spryskacie całość wodą, a niezwykły obraz gotowy. Podoba się Wam?

  

 

 

Zadania na dziś:

1 Wykonaj kartę pracy str. 47. Dodatkowo podczas wykonywania tego zadania podaj 3 przedmioty kojarzące się Tobie z danym kolorem.

2. Zadania w plikach do pobrania (pokoloruj według kodu, dokończ rytm)

3. Drodzy Rodzice proszę abyście podali nazwy różnych kolorów dzieląc je na sylaby, a zadaniem dziecka jest złożenie wyrazu z tych sylab np. rodzic: zie-lo-ny (dziecko: zielony), rodzic: fio-le-to-wy (dziecko: fioletowy). Możecie w ten sposób bawić się również owocami, warzywami, zwierzętami itd. ważne aby dziecko znało kategorię, z której słowa będą pochodziły

Dla chętnych

Namaluj tęcze przy użyciu 3 podstawowych barw: żółty, czerwony, niebieski.